Skoledu vil fremme matematikglæde
Hos Skoledu har vi sat os for at fremme matematikglæde – og vi håber, at du har lyst til at være med. Vi ser matematikglæde som noget, der kan vise sig på mange måder. For nogle handler det om nysgerrighed og lysten til at udforske. For andre opstår den, når elever stiller spørgsmål, prøver sig frem og opdager nye sammenhænge.
Det kan være, når elever føler sig involveret og oplever, at matematikken giver mening. Eller når de glemmer tid og sted, fordi de opdager, at der kan være flere veje til samme resultat – og nogle gange endda flere rigtige svar.
Hør her matematikkonsulent René Andersen fortælle om hvordan matematikglæde fylder i hans liv.
Hvad kendetegner matematikglæde?
Matematikglæde kan vise sig på mange måder. For nogle handler det om glæden ved at løse en udfordring eller opleve, at et problem falder på plads som et puslespil. For andre kan det være nysgerrigheden, når man undrer sig over mønstre i naturen, eller oplevelsen af, at matematik gør verden lettere at forstå.
Matematikglæde kan også ligge i fællesskabet, hvor tanker deles, strategier sammenlignes, og alle kan bidrage uanset udgangspunkt. Og for mange viser den sig i et trygt rum, hvor fejl ikke står i vejen, men åbner for nye veje til forståelse.
Janni har været lærer i 20 år og er optaget af at skabe matematikglæde i timerne.
Matematikglæde direkte i indbakken
Vil du følge med i, hvordan Skoledu arbejder for at fremme matematikglæde? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få én gang om måneden inspiration, idéer og indblik i både matematikglæde og alt det andet, vi brænder for i Skoledu.
For Rasmus handler matematikglæde om at få hverdagens situationer og matematikkens faglighed i spil på samme tid.
Matematikglæde er en forudsætning for læring
Når elever møder matematik i et trygt rum med plads til nysgerrighed, kreativitet og fordybelse, kan der skabes gode betingelser for læring. Mange oplever, at matematikglæde giver mod til at prøve nyt, lyst til at lære mere og følelsen af, at man kan lykkes.
Hos Skoledu ønsker vi at understøtte de rammer, hvor den slags oplevelser kan opstå – til gavn for både faglig udvikling og trivsel.
Ansvarhavende redaktør Sine er tidligere lærer og vejleder og fortæller her hvordan Skoledu vil fremme matematikglæde
Redaktionens fem tips til matematikglæde
Det er én ting at tale om matematikglæde i teorien – men hvordan kan man arbejde med det i praksis? Vores redaktion, der alle er tidligere matematiklærere, deler her fem konkrete tips, du kan bruge i din undervisning:
1. Skab et trygt læringsrum – når elever tør fejle og eksperimentere, vokser deres nysgerrighed og lyst til at lære.
2. Arbejd med virkelighedsnære problemstillinger – lad eleverne opdage, hvordan matematik bruges i hverdagen og uden for klasselokalet.
3. Fremhæv processen frem for resultatet – glæden kommer, når eleverne opdager, hvordan de tænker sig frem, ikke kun når facit er rigtigt.
4. Arbejd undersøgende med åbne problemstillinger – lad eleverne eksperimentere, finde forskellige veje og løsninger, så kreativiteten kommer i spil.
5. Skab aha-øjeblikke – giv opgaver, hvor elever selv opdager sammenhænge frem for at få dem serveret.
Gratis matematikglæde i 30 dage
Hos Skoledu tror vi på, at matematikglæde skal opleves i praksis – både af lærere og elever. Derfor tilbyder vi en gratis prøveperiode på 30 dage til hele skolen. På den måde kan I selv få indblik i, hvordan Skoledu understøtter nysgerrighed, fællesskab og lysten til at lære matematik.