Undersøgelser og Det Tænkende Klasserum
Undersøgende og eksperimenterende matematik har altid været en del af Skoledu. I de undersøgende forløb arbejder eleverne med aktiviteter, hvor fokus er på de matematiske kompetencer frem for specifikke færdigheder. Forløbene er inspireret af Det Tænkende Klasserum, hvor eleverne deltager aktivt, og læreren i højere grad fungerer som vejleder.
Du kan læse mere her på siden og oprette en gratis prøveperiode på Skoledu til hele skolen.
Forløb til alle klassetrin
Til hvert klassetrin finder du en række undersøgende forløb under menupunktet Undersøgelser. Forløbene indeholder relevante problemstillinger og indledes med en introduktion til eleverne, som forklarer, hvilke faser de skal igennem i deres undersøgelser, og hvilke strategier det kan være nyttigt at anvende.
Relevante problemstillinger
Problemstillingerne rummer gode muligheder for differentiering, da de ofte er åbne og kan løses på flere forskellige måder. Nogle gange vil der være mange forskellige løsningsmuligheder, og andre gange er det snarere vejen frem mod en løsning, der er åben. Samtidig er det muligt at åbne problemstillingerne endnu mere op, så fagligt stærke elever kan blive ekstra udfordret. Der er både problemstillinger, der tager afsæt i elevernes hverdag, og problemstillinger, som i højere grad bygger på “ren” matematik.
Bliv klædt godt på
Den undersøgende tilgang til faget kan være ny for både elever og lærere. Derfor indeholder alle forløb grundige lærervejledninger, der støtter læreren i at tilrettelægge undervisningen. Derudover har vi produceret en temavideo, som giver en grundig introduktion til arbejdet med undersøgende matematik.
Se vores temavideo her…
Prøv gratis
Hvis du har lyst til at arbejde undersøgende med Skoledus interaktive og visuelle forløb, kan du oprette en gratis prøveperiode for hele skolen.